Skatteverket skickar i år ut tre miljoner digitala deklarationer, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. Detta gäller för de som anslutit sig till en digital brevlåda senast 28 februari i år. Då får de sin deklaration till den digitala brevlådan senast 13 mars.
Förra året skickades två miljoner digitala deklarationer ut, vilket innebär en kraftig ökning från år 2018 till 2019. En förutsättning för detta är att antalet digitala brevlådetjänster har ökat. I dagsläget finns tre privata och en statlig tjänst att välja mellan, skriver Sveriges Radio. Störst är Kivra, som ägs av Wallenbergsfären och Karl-Johan Persson, chef för H&M. Denna tjänst har ökat med ungefär 300 000 användare sedan årsskiftet, och antalet avsändare ökar med ungefär 1000 per månad, skriver Kivra i ett pressmeddelande.
Än så länge betalar myndigheter som använder digitala brevlådetjänster för att skicka ut dokument inte någon avgift, till skillnad från företag som betalar ungefär hälften av ett vanligt porto. På sikt kommer dock även myndigheterna att få betala för att använda den här typen av tjänster, och de kan knappast sluta när avgifter införs. Då kommer nämligen medborgarna att ha vant sig vid att kunna få viktiga dokument, som deklarationen, levererade digitalt och ta del av innehållet oavsett var de befinner sig. Därmed kommer det inte gå att “rulla tillbaka”, och sluta skicka ut deklarationer på detta sätt. Framför allt kommer inte morgondagens medelålders att acceptera detta: idag använder mer än hälften i åldersgruppen 20-30 Kivra, som alltså bara är en av de digitala brevlådetjänsterna.
För den som inte har digital brevlåda skickas deklarationen ut med posten under perioden mellan 15 mars och 15 april.
Vill du ha din skatteåterbäring i april? I så fall ska du deklarera digitalt senast 2 april, utan att göra några ändringar eller tillägg. Då kan du få återbäringen så tidigt som mellan 9 och 12 april. Detta gäller även dig som får deklarationen på papper. Glöm dock inte bort att kontrollera deklarationen, så att alla dina uppgifter stämmer.
Skatteverkets chatbot svarar på frågor
Nytt för i år är att den som har allmänna frågor om sin deklaration kan vända sig till Skatteverkets chatbot, som har fått namnet Skatti. Den kan inte svara på frågor som rör specifika ärenden, däremot kan den besvara frågor som exempelvis:
- När får jag min skatteåterbäring?
- Hur gör jag för att få skattepengarna i april?
- Varför har jag fått kvarskatt?
- Hur gör jag för att betala in min kvarskatt?
- Kan jag göra avdrag för mina resor till och från arbetet?
Konversationerna med boten är allmän handling, och därför bör den som chattar inte skriva ut personlig information. Det är också viktigt att uttrycka sig kortfattat och precist. Än så länge har botten inte svar på alla frågor, även om den har svar på många, men den lär sig hela tiden.
Viktiga datum för deklarationen
- Tisdag 19 mars – deklarationen öppnar.
- Tisdag 2 april – sista dag att deklarera digitalt, utan ändringar eller tillägg, för att få pengarna i april.
- Torsdag 2 maj – sista dag att deklarera.
- Fredag 7 juni – sista dagen för utbetalning av skatteåterbäring.